امور تربیتی و مهارت های آداب زندگی

این وبلاگ گامی کوچک در راستای تحقق همت مضاعف و کار مضاعف در عرصه ی تربیت و آشنایی با مهارت های آداب زندگی اسلامی برداشته است

امور تربیتی و مهارت های آداب زندگی

این وبلاگ گامی کوچک در راستای تحقق همت مضاعف و کار مضاعف در عرصه ی تربیت و آشنایی با مهارت های آداب زندگی اسلامی برداشته است

آداب مهارت های زندگی

آداب و مهارت های زندگی

علامه میرزا ابوالحسن شعرانی از عالمان بزرگ دینی است که به‌ویژه در علم کلام از شهره بسیار برخوردار است. آنچه در پی می‌اید حاشیه‌ای است که علامه شعرانی در کتاب وافی اثر ملا محسن فیض کاشانی از عرفا و مفسرین قرآن تحریر و نوشته شده است.

تقویت انگیزه الهی در تحصیل علوم

بزرگترین چیزی که برای طالب علم دانشجو ، دانش آموز لازم است، این است که درس خواندن خود را برای رضایت خداوند متعال خالص گرداند. زیرا که توفیق هر کاری فقط از ناحیه خداست. اگر نیت خالص نباشد، فرد توفیق چندانی در طی مدارج علمی به دست نمی آورد. علم باید توام با عمل باشد؛ زیرا هیچ کس از علم بدون عمل سودی نمی برد. و اگر کسی علمی داشته باشد که بدان عمل نکند، اعتماد مردم نسبت به او سلب می شود.

همراه علم آموزی از توجه به عبادات غفلت نکنید. راز و نیاز و نیایش با خداوند واهل بیت پیامبر (ص) موجب تقویت روحیه علمی و دینی می شود. در خلال شب و روز قرائت قرآن را ترک نکنید و به اندازه کافی در معانی آن دقت و تدبر داشته باشید.

رفع خستگی علمی

هر گاه در خود خستگی و کسالت احساس کردید، خود را به لطیفه های حکمت آموز مشغول کنید، داستان‌ها و اشعار زیبا و ظریف و پند‌آموز را قرائت کنید. کتابهایی رامطالعه کنید که مشتمل بر فنون و مهارت افزایی برای شما باشد. در اوقات فراغت کتابهایی را مطالعه نمایید که بر ذوق و هنرمندی شما بیفزاید. نگذارید ذهن شما فرومایه و راکد بماند.

تاریخ و سیره و شرح زندگانی علما، دانشمندان ، مخترعان و افراد صالح را مطالعه کنید.

تخطئه دیگران

نسبت به اندیشمندان و علما حسن ظن داشته باشید. اگر با سوء ظن به آثار علمی دیگران نگاه کنید، نمی‌توانید منظور و مقصود آنها را درک کنید. به آثار دیگران به دیده تأمل بنگرید. اگر در آثار، افکار و آراء دیگران دقت نکنید، نمی‌توانید به مقام علمی برسید واز آنچه اساتید و دیگران به آن رسیده‌اند، محروم خواهید شد. منظور این نیست که علما و اندیشمندان از اشتباه معصومند بلکه مراد این است که با اولین نگاه دیگران را تخطئه و تکفیر نکنید.

پرهیز از جمود اندیشی

بر هر دانش آموز و دانشجو لازم است که بر جمود بر یک کتاب و یک روش، خو نگیرد، زیرا این مشی در واقع نوعی تقلید است. در بسیاری از دانشجویان دیده می شود که به خاطر تقلید از آخرین تالیف کنندگان، بر جدیدترین آراء بسنده می‌کنند، این متد و روش موجب عقب افتادگی می‌شود؛ چرا که ما خود را از روش‌ها و سبک‌های جدید محروم می کنیم.

معیار انتخاب رشته تحصیلی

امروزه به دلیل تنوع و گستردگی رشته های تحصیلی کمتر کسی می تواند در همه آنها مهارت پیدا کند. بنابراین شایسته است که دانشجویان از علوم و رشته‌ها آنچه را که به حال مردم سودمندتر است، و آنها را نسبت به این راغب‌تر و مشتاق‌تر واز بدی و گمراهی نجات می‌دهد، آن را برگزینند. در خصوص علوم دینی هم دانشجو باید به قدر احتیاج خود از معارف، عقاید، اخلاق به مطالعه و کاووش بپردازد. سعی کنید حداقل در یک رشته خاص متخصص شوید و تبحر پیدا کنید و از پراکنده کاری اجتناب کنید. در انتخاب رشته به ذوق، علاقه، هوشمندی و نیاز اجتماع خود توجه داشته باشید.

مخاطب شناسی

معلمان، اساتید و هرکسی که به نحوی در مقام بیان و توضیح یک مطلب برای دیگران است، باید به اقتضائات و موقعیت و فهم مخاطب توجه کامل داشته باشد و با دیگران در حد و اندازه طرفیت آنها سخن گفت: باید در جمع خواص و نخبگان با یک ادبیات حرف بزنی که با همان ادبیات نمی‌شود در جمع عوام و توده مردم صحبت کنی. از مرشدگرایی و صوفی‌گرایی بپرهیزید. عقل و ذهن مردم را به فعالیت وادارید. صوفی‌گرایی‌ها و دراویش مردم را به عوام گرایی سوق می‌دهند و در امور مردم بدعت گذاری می‌کنند. اینان با مخلوط کردن حق و باطل، افراد را به بیراهه می‌کشانند. برای تهذیب نفس خود با بزرگان دینی وافرادی که خود را مهذب ساخته‌اند، معاشرت داشته باشید و راه اصلاح را از اینها بجویید و صرفاً نیز به خواندن احادیث و روایات اکتفا نکنید، بلکه با دین شناسان واقعی ارتباط و تعامل داشته باشید؛ چرا که علما از بدعت ها خرافات گریزانند وحقیقت دین را برای شما بیان می‌کنند. زمانی که با دیگران روبرو می‌شوی نسبت به مردم بدگمان نباش و به خداوند سبحان امیدوار باش و پارسایی و پاکدامنی را فراموش نکن.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد